@ennyi (76952): Miert kievetel a vegyipar es a gyogyszeripar?
Miért teszek kivételt a gyógyszeripari és az egyéb ipari reklámtevékenység között?
Bevezető megjegyzések:
1./ A következőekben az általam megszemélyesített gyógyszeripar alatt a világ összes (közel ezer) kis, nagy és óriási gyógyszergyárak dolgozóit, technikusait, kutató mérnökeit, menedzsereit, valamint tulajdonosait, részvényeseit értem!
2./ Mindig a jelenlegi állapotról lesz szó, nem a száz évvel ezelőttiről!
3./ Azzal az irásmóddal - "vegy/gyógyszeripar"- csak azt akartam kifejezni, hogy a gyógyszeripar, mint a vegyipar részé-ről van szó. Ha azt akartam volna, hogy a vegyipar
és a gyógyszeripar, akkor azt így írtam volna " vegyi -, gyógyszer-ipar"
4./ A kivételezésnek részemről kettő és egymástól független oka van, amely alapjaiban különbözik minden más iparágtól.
Az első a reklámtevékenység nagysága,
a második a mikéntje, és a "mellékhatása".
Az első-höz
Már az egyes használati- (pl.: húsdaráló), vagy fogyasztási- cikkek (pl.: fogkrém) között is eltérő a reklámozás szükségessége és nagysága. A reklám-kiadásokkal kapcsolatban különbséget lehet tenni az ipari termékek szokásos nyomdai, film, internet-, vagy tv-reklámozási tevékenysége, valamint a hadiipar és a gyógyszeripar módszere között.
A hadiipar - temészeténél fogva - reklámtevékenysége a háttérben és titokban működik főleg megvesztegetés, korrupció formájában. Országonként csak néhány magasrangú tisztviselő "együttműködésére" van szüksége a cél elérésenek érdekében.
Ezzel ellentétben a gyógyszeriparnak széles bázisra, az orvosok százezreinek támogatására, ezek arra való ösztönzésére van szüksége, hogy termékeiket receptre felírják, ezáltal a felhasználásukat, a fogyasztást, vagyis a bevételt fokozzák.
Ezt a célt szolgálják a kéjutazásokkal egybekötött szimpóziumok az "új", bevezetendő gyógyszerről. Tanulmányok megrendelése és díjazása. Prémium kifizetése bizonyos gyógyszer receptre felírt mennyisége után. A patikusok prémiumozása is a stratégia része.
Az állami szervek korrumpálása is sikerrel járt, mert a nyolcvanas évek óta feloldották a tilalmat és az engedélyezett széleskörű reklámozással az átlag polgárt is befolyásolhatja különböző vegyszerek vásárlására.
Érthető, hogy a gyógyszeripar sokat költ a reklámra, hiszen mindenegyes piacra kerülő orvosság merőben ÚJ "dolognak" számít (vagy legalább is annak hirdetik!), tehát igényli a reklámot!
A második-hoz
Alapvető különbség például, hogy az árúcikkek reklámjának hatására a vevő önhatalmúlag dönthet megveszi-e, használja-e, céljának megfelelőnek tartja-e a kérdéses cikket.
A gyógyszerek esetében az a helyzet, hogy (magától érthetően) az orvos dönt, hogy mit "vegyen (be) a vevő"! Ami magában véve még nem rossz, hiszen az átlagembernek halvány fogalma sem lehet a biológia "rejtelmeiről"!
A 19.századdal szemben a 21. században a gyógyszeripar ugyanazon gazdasági elveken működik, mint minden egyéb termelési ágazat. A működés célja kínálattal a kereslet, azáltal a termelési forgalom és természetesen a
nyereség növelése.
Lényeges különbség azonban az, hogy a gyógyszeripar "működési területe",
kísérleti alanya és kiszolgáltatottja az ember élő teste a maga komplexitásával.
Az orvosság nem a szokásos fogyasztási árú!
Tagadhatatlan a biológiai kutatások óriási jelentősége és szenzációs eredményei a gyógyítás, járványos betegségek leküzdése terén.
A gazdaság törvényei azonban minden ágazatban azonosan működnek, így bővített ujratemelésre van szükség a gyógyszeriparban is, hogy a beruházók nyeresége ne legyen kisebb, inkább nagyobb, mint más iparágban.
A gyógyszeriparnak egészen más és nagyon sok mód és lehetőség áll rendelkezésére nyereségének növelésére, mint egyéb iparágnak. Azon felül, hogy a környezeti ártalmak ( pl. tiszta levegő és tiszta víz hiánya, a természetes élelmiszer (növények, állatok), valamint az iparilag előállított élelmiszerek "vegyi-szennyezettsége" mintegy automatikusan az orvosság-kereslet növelését jelenti, amihez az ipar maga is aktívan hozzájárul.
Abból indulok ki, hogy
a./ az emberi szervezet ( de az állati, sőt a növényi is) alapvető működési elve/törvénye az egyensúlyra való törekvés, ami éppen a dinamikája miatt "átmeneti" jelenség (mármint az egyensúlyi állapot!)!
b./ Az élő ember minden legkisebb (egységbefogható) része/alszerve/szerve az idegrendszer segítségével és vezérlésével szoros egységben, egymással függő "viszonyban", összeköttetésben van. Ennek következtében, ha külső, vagy belső behatás következtében változás áll be egy egységnek nevezhető részben (vagy szervben), az kihatással van, ha nem is az egész, de további szervekre, vagy azok részeire.
c./ Ha a gyógyszeripar egy szimptómára orvossággal szolgál, azzal a szervezetben további változásokat okoz, amit "mellékhatásként" aposztrofál. A mellékhatás újabb orvossággal "leküzdhető", de annak is van mellékhatása, azaz újabb zavar a természetes egyensúlyban. És így tovább! Ezt felfoghatjuk az orvosság-szükséglet automatikus bővített ujratermelésének.
d./ A c. ponton kívül további profit növelő lehetőségek, mint például szabadon (recept nélkül) vásárolható vegyszerek a legkülönfélébb célokra !( Vizsgaelőtti szorongás ellen, álmatlanság ellen, tehát nyugtató tabletta, ellentéte az élénkítő tabletta, gyomorsav csökkentő, gyomorsav növelő stb.stb.)
e./ Új betegség bezetése/kitalálása azáltal, hogy a vérkép statisztikai adatainak valamelyik határértékét leszállítják, hogy az azon felül mért esetben orvosságra legyen szükség.
f./ Mindez hatásosan működik:
A világ gyógyszertermelés bruttó értéke milliárd Dollárban:
2010-ben = 780
2011-ben = 818
2012-ben = 839
g./ A profithajhászás, a felelőtlenség következményei sokoldalúak. A legszerencsésebb esetben a forgalombahozó gyár gyorsan visszavonja a gyógyszert, aminek kérdéses hatása van. Kevésbbé szerencsés esetben csak 50 halálos eset (lipobay) bizonyítása után hajlandók erre a lépésre. A legdrasztikusabb példát, a "Contergan" esetet meg sem említem.