Vízér

Örökmozgók, 100% feletti hatásfok
texaspoker
Hozzászólások: 38
Csatlakozott: 2009.12.15. 20:53
Tartózkodási hely: Uganda

Vízér

Hozzászólás Szerző: texaspoker » 2013.03.29. 17:47

@Gábor (67124):

OFF
:mrgreen:
/OFF Elnézést!
0 x

Popula(c)tion
Hozzászólások: 2081
Csatlakozott: 2009.12.11. 17:47

Vízér

Hozzászólás Szerző: Popula(c)tion » 2013.06.04. 19:04

@vaskalapos (13066):
A közelgő árhullám kapcsán eszembe jutott, hogy egyszer már folyt itt polémia a mederkotrás, kontra gátemelgetés ügyében, és nem emlékeztem, mi volt a konklúzió... Merthogy nem volt. ;) Idáig jutottunk:
Akkor szukiteni kell, es tobbit a viz elintezi.
Nos, akkor úgy érez(het)tem, hogy az előzőekben tárgyaltak (viewtopic.php?p=12729#p12729) fényében evidens, hogy nem lehet több-száz, vagy akár ezer kilométereken át szűkíteni a medret, főleg úgy, hogyha az adott szakaszon nincs is meg a megfelelő esés(-e a folyónak). (Bármelyik kissrác, aki homokozott már strandon vagy tengerparton, az tudja ezeket, nem gondoltam volna, hogy az alábbiakat szájba kell rágni.)
A két törvényszerűség állandóan és egyszerre érvényesül:
- Az esővízgyűjtő területről és a felső -nagy esésű, ezért gyors folyású- szakaszokon a víz hordalékot mos ki és szállít.
- A lapályokon pedig az áramlás lassulásával ezek a hordalékok leülepednek, a folyásfenék szintjét emelik.
Tehát kotrás (a lerakódott üledék eltávolítása) nélkül azonos keresztmetszet fenntartásához a gátak állandó emelésére vagyunk kényszerülve (meddig??), hogy ugyanaz a vízmennyiség elférjen. Nem mellékesen a vízszint egyre gyakrabban és egyre nagyobb mértékben haladja meg a környező területek szintjét, aminek következtében a hidrosztatikus nyomás hatására a talajvíz szintje a talajszint fölé emelkedik. >>> Ahol nem vízzáró a talaj, ott ez feltör, ezt hívjuk belvíznek, amit a kárenyhítés érdekében (jó sok pénzért) vissza kell szivattyúzni a magasabban áramló folyóba, hogy egy jó kis ördögi kört képezzünk (amíg az egyre tartósabb és magasabb árhullámok le nem vonulnak). Ráadásul gátból kettő van, lévén a folyónak két partja, medre viszont csak csak egy (azaz 1db).
Szomorúan és elképedve nézem, ahogy mobilgátak csúfítják el a part-menti településeket és hozzák a frászt az ott lakókra, az evakuálás és helyreállítás költségeiről már nem is beszélve.
Pl: http://index.hu/belfold/2013/06/04/szen ... a_arvizet/
Egy ütemezett, pénzügyileg is előre kalkulálható, folyamatos mederkotrás szerintem a mostani költségek töredékéért hosszútávú és biztonságosabb megoldás lenne, mint a jelenlegi gátemelgetős módszer, amelyik csak akkumulálja a veszélyeket.
0 x

Válasz küldése