Kicsit utánanéztem az áram visszatermelésnek. Nem triviális.
Eleve más a helyzet hálózatnál, és más akkumlátoroknál. Otthoni erőművek tudnak hálózatba termelni, lehet ilyet beüzemelni, mérik a teljesítményt, amit felpumpálsz. Hálózatról működő járművek (villamos, metró) elvileg tudhatják, de valamiért mégis csak a modern járművek, és a hozzájuk igazított hálózatok képesek erre. Nem véletlen, hogy a 2-es metró és a körút vonalán a hálózatot is felújították, átépítették ehhez. Váltóáramnál szinkronizálni kell a fázisokat, nem lehet csak úgy ukk-mukk-fukk a generátort rákötni a hálózatra, mert kész a rövidzárlat. A hálózatnál azért vigyázni kell a feszültségre, ezért néha akkor sem megy vissza az áram, amikor mehetne (ha nincs elég fogyasztó a hálózaton). Biztos vannak itt olyanok, akik ezt nálam jobban tudják.
Mindenesetre ez a tömegközlekedésben nagyon megéri, mert óriási tömegeket mozgatnak, állandó jelleggel gyorsulnak-fékeznek, sebesség kicsi, légellenállási veszteség kicsi, tehát nagyon sok energiát meg lehet takarítani. Én mindig azt hittem, hogy az összes villamos/metró/troli ilyen, de kiderült, hogy nem.
Autónál más a helyzet. Akksit kell tölteni, egyenárammal. Nos, az akksik kémiai elven működnek, nem tudnak bármekkora áramerősséggel töltetni és bármilyen pici idő alatt. Kis fékezésnél kicsi az áramerősség, nagy fékezésnél túl nagy. ELégnek a kábelek és tönkremegy az akksi. Ha bármekkora áramerősséggel tölthetnénk, akkor nem tartana órákig a töltés. Valamint a kémia elven működő akksinak is van tehetetlensége: ionoknak kell kiválni, vándorolni adód és katód között, stb. Ez sem tud bármekkora áramerősséget sem felvenni, sem leadni. A feszültségről nem is beszélve. LiH akksi van ma már mindenben, mobiltól autóig, és ezek nagyon kényesek a feszültségre. Egy cella 3,4 V cellafeszültség alatt tönkremegy, de 4,2 V fölött is! Azonnal.
Ha meg lehetne oldani az elektromos elven működő kinetikus energia visszatöltést, akkor a Forma1-ben is ezt használnák a lendkerekek helyett. Azok tényleg jól dolgoznak - nem tudom milyen hatásfokkal - de egy kör alatt visszatölttődik és 3-4 mp-ig le tud adni 800-100 lőerőt. Azaz elég nagy teljesítményeket tud szállítani ide-oda, de mindezt lendkerékkel oldják meg, és nem akksival-elektromotorral. Talán nem véletlen.
Tehát
véleményem szerint hibrid kilőve, mert bár városi csoroszkálásra jó a kis elektromos motor, de azt a rossz hatásfokú Otto motornak kell visszatöltenie. Ezenkívül nem mindegy, mekkora az az elektromotor - nem tudom milyen szabályok vannak erre -, de nagyon sok az alulmotorizált hibrid, és itt az elektromotorra gondolok elsősorban. Ha pedig az kicsi, akkor nem is ér semmit, akkor hamar átállunk benzinre.
Szintén
véleményem szerint a tisztán elektromos hajtás is kilőve, ahol akksikat töltünk a hálózatról. Macerás. Lassú töltés, kényes akksik, rövid hatótáv.
Mindkettőn nagyot dobna a mozg. energia visszanyerése, akksiba töltése, de az sem megoldott. Legalábbis nem úgy, hogy érezhető hatása lenne a fogyasztásra.
Erről írtam tegnap, hogy talán nemsokára lesznek olyan nagy kapacitású, kondenzátorszerű megoldások, ahol a hirtelen nagy áramerősség is elraktározódhat, és szépen lassan (ahogy az akksi szereti) feltölthető az akkumlátorba. Ez csodálatos lenne.
Szerintem a legjobb megoldás a "fölösleges" (megtermelt, de pillanatnyilag fel nem használt) árammal vizet bontani későbbi felhasználásra. Ezt a hidrogént a kocsiba tölteni, és szigorúan üzemanyagcellás (áramfejlesztő) megoldással elektromos motort hajtani. A Honda Civic amerikai verziója ilyen. Az üzemanyagcella 2 aktatáska méretű szerkezet a váltó helyén, és a kocsi jól húz. (Állítólag). Ez már kapható, csak kút nincs még hozzá nagyon.
És igen, Popula(c)tion-nak igaza van: nem vízgőzt kell termelni, hanem vizet. Az üzemanyagcella nem is termel gőzt, ugyanis a hidrogént nem elégeti, nem robbanómotorként működik, hanem szépen egyesíti a reagens cellákban az oxigént a hidrogénnel, csak közben az elektronokat egy kicsit kerülőútra viszi, hogy valami munkát is végezzenek. Mindenesetre nincs sem robbanás, sem nagy hőfokon égés. (Aki kiguglizza a működését az ideteheti.)
Köszönöm a figyelmet és bocsánat, hogy beleugattam és elmondtam a véleményem.
Üdv!