Ezoterikus szerzők hitelessége
Elküldve: 2012.03.08. 11:26
A Szkeptikus Társaság vitafóruma mindenki számára
https://forum.szkeptikus.hu/
Felejtsd már el ezt hamis érvet. Ha a nagyátlag által látott dolgokat tekintjük mércének, akkor kár bármiről vitázni, a matek értelmetlen számbűvészkedés, a fizika hasztalan képletjáték, a kémia kémcsövekben löttyök öntögetése, stb. Te komolyan ez alapján akarsz gondolkodni? LOLDe az emberek azt tekintik ezoteriának - amit a könyvesbolt Ezotéria polcán találnak ..
"The New Age movement includes elements of older spiritual and religious traditions ranging from atheism and monotheism through classical pantheism, naturalistic pantheism, pandeism and panentheism to polytheism combined with science and Gaia philosophy; particularly archaeoastronomy, astronomy, ecology, environmentalism, the Gaia hypothesis, psychology, and physics. New Age practices and philosophies sometimes draw inspiration from major world religions: Buddhism, Taoism, Chinese folk religion, Christianity, Hinduism, Islam, Judaism, Sikhism; with strong influences from East Asian religions, Gnosticism, Neopaganism, New Thought, Spiritualism, Theosophy, Universalism, and Western esotericism.[8] The term New Age refers to the coming astrological Age of Aquarius.[1]"
"A New Age (angol; „új kor”) az Egyesült Államokban létrejött utópisztikus mozgalom. Vallásnak nem tekinthető, nincs leszabályozott dogmarendszere, a hangsúly az egyénen van, akinek a saját lelki útját kell követnie. Egyes ágai viszont nagyon is zárt rendszert képviselnek. Tanításának lényege szerint a Föld a Vízöntő korába lépett, és ez hitük szerint egy új világ (új kor) kezdete. A New Age a keleti vallások, pogányság és spiritualizmus által befolyásolt egyéni és személyes hitek széles sávjának gyűjtőneve, mely egy új fejlődő vallás jegyeit mutatja ugyan, de napjainkban lelki keresők, tanítók, gyógyítók és más résztvevők laza hálózatának tekinthető."
http://hu.wikipedia.org/wiki/New_Age
"The term can also refer to the academic study of esoteric religious movements and philosophies, or more generally of alternative or marginalized religious movements or philosophies whose proponents distinguish their beliefs, practices, and experiences from mainstream institutionalized traditions"
Az ateizmus az istenben vagy más természetfeletti lényekben való hit hiánya. Nem egyetlen, homogén ideológia, hanem számos különböző szellemi irányzat összessége. Tágabb értelemben ateistának tekintik az istenben nem hívő vallások követőit is.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Ateizmus
így van, mint ahogy már az elején is elhangzott. Szerintem sem kell komolyabban venni, mint vallást/mesét, és kész. Aki emiatt a tudománnyal állítja szembe, vagy akár tudományos értékűnek minősíti az ezóEgy valláson/hiten/filozófián tudományosságot számon kérni? nonszensz ..
1) ja, az ateizmus is csak egy hit, nekem nem is tetszikvagyis egy kategóriában van az ateizmussal is .. az sincs tudományosan igazolva .. emiatt az ateizmusra se lehet kijelenteni, hogy "hiteles"!
Ez így nem is elfogadhatatlan álláspont nekem sem, de ha az ezoterikus szerzők állításai nem falszifikálhatóak, akkor szerintem a hitelességük sem igazán állapítható meg, valamint a világról köölt információik felhasználhatósága is kérdésessé válik.Ha az ezotéria vallás/filozófia/rituálé ,
és mint tudjuk tudományos szkepticizmus nem foglalkozik vallásokkal/filozófiákkal ...
akkor ez a kérdés csak a pszeudo-szkeptikusok számára fontos ..
tudtommal a SZT nem foglalkozik valláskritikával, mivel a vallás és a hit nem falszifikálható, ematt
tudományos alapon se lehet elbírálni.
Mint utaltam rá, akkor is releváns lehet e kérdés, ha valaki a tudományosság látszatával kezeli az ezotériát: felmerül, vajon teheti-e, jogos-e? Szerintem ez indokolta a topic nyitását. De akkor most kimondhatjuk végre, nyilván már a te vállszélességű egyetértéseddel is, hogy nem.Ha az ezotéria vallás/filozófia/rituálé ,
és mint tudjuk tudományos szkepticizmus nem foglalkozik vallásokkal/filozófiákkal ...
akkor ez a kérdés csak a pszeudo-szkeptikusok számára fontos ..
Nem hiszem, hogy előbbre vezet, ha megengedsz bármiféle hitelesség definíciót. Legyenek ugyanis pl. a szőke ezotrikus írók hitelesek. A teszt viszonylag egyszerű, hajszínvizsgálat. Most jó?Vagy ha csak más a hitelesség megállapítására alkalmazott módszer, akkor valaki mutassa már meg, hogyan lehet különbséget tenni hiteles és nem-hiteles ezoterikus írók között.
Ha író, politikus, vagy újságíró a megismerhető valóságról tesz kijelentést, az szerintem ellenőrizhető, vitatható, nevetségessé tehető, és így valamilyen módon alkalmas az illető hitelességének megállapítására. Ha nem a megismerhető valóságra vonatkozik az állításuk, akkor pont annyira érdemes szerintem figyelembe venni, mint egy ezós írót.mitől is hiteles egy író, egy politikus, egy újságíró, egy cikk vagy egy regény
Most meg nekiálltál a hitelest az életképessel összekeverni? Nagyszerű!vagyis ami fennmarad - az életképes.
És választani csak az életképes dolgok közül lehet - és minden evolúciós nézőpontnál itt
is figyelembe kell venni a környezetet.
ha a materialista nézőpontból és a kultúrából hiányzik ez az egységélmény
- akkor elővesznek régi dolgokat - amiben ez megvan.
be lehet tiltani, de az embereknek erre "vágya" van...
"
..
Ha a biológiai tulajdonságok komplexeit és kölcsönhatásaikat áttekintjük, eléggé megalapozottnak tûnik az új hipotézis, hogy az emberi csoportok a kulturális evolúció egészen kezdeti szakaszában új szervezõdési szintre jutottak. A csoportok struktúráját, tevékenységét egyfajta szociális fúzióval, a legegyszerûbben egy új létezõ, egy „csoportlény” mint szuperorganizmus kialakulásával magyarázhatjuk. A kulturális evolúció további fázisait pedig a csoportlények szelekciója hozta létre."
http://www.termeszetvilaga.hu/tv99/tv9905/csoport.html
Összemosások királya! Mémnek épp mém, de míg az egyik egy léleknyugtató, valóságtól elrugaszkodó hitrendszer, addig a másik éppen ilyen hibák elkerülésére törekszik eredményesen.igen szkepticizmus ls az ezoterika is ilyen mém ...
Meglehetősen hülye kérdés, de akár mondhatjuk azt is, hogy nem. Viszont mi emberek vagyunk. És ez döntő különbség. A malária kórokozói más véleményen vannak bizonyára, már ha véleményt formálnak, de az az "ő" dolguk.evolúciós szempontból hitelesebb-e az ember mint a malária?
Szalmabáb, nem ezt mondtam. Olvasd el újra.ha eredményesebb a szkepticizmus mint az ezotéria, akkor gondolom - hogy nincs is gond
pounderstibbons írta:>Aki másként gondolja az kettősmérce. Jajj, jajj, kettősmérce.
pounderstibbons írta:"Már jó ideje szaporodnak az egyes témákban a feltett, de utána a kérdés címzettje által teljes mértékben figyelmen kívül hagyott kérdések. Ezeket szeretném összegyűjteni, lehetőleg mindig megjelölve a kérdezett személyt, és feltüntetve, hogy eddig hány kérdésre nem volt hajlandó válaszkísérletet se tenni."
pounderstibbons írta: >Fordítok:
>Somogyi János könyvet írt arról, hogy 2+2 az 4.
>Horák Behemót könyvet írt arról, hogy 2+2 az Bakonyoszlop.
>A kettő között tudunk különbséget tenni, és van módszer
>aminek segítségével eldönthető, hogy melyikőjük kókler.
>Mindketten emberek.
Úgy gondoltam, hogy a példámból kitűnik a tesztelés módja.Ha korrektül akarsz érvelni - akkor legalábbis tesztelhetted volna egy kérdéssel,
hogy jól foglalod-e össze ... ; és csak utána tetted volna meg a következtetésedet.
Én, ha kivonok négyből kettőt, kettőt kapok eredményül, nem bakonyoszlopot, tehát eldönthető, hogy Somogyi János hiteles, míg Horák Behemót nem.Somogyi János könyvet írt arról, hogy 2+2 az 4.
Horák Behemót könyvet írt arról, hogy 2+2 az Bakonyoszlop.
A kettő között tudunk különbséget tenni, és van módszer aminek segítségével eldönthető, hogy melyikőjük kókler.
Üdvözült emberek ellenőrizhető megnyilvánulásai hiányában egyik feltevés se tesztelhető, nincs semmilyen mód a hitelesség kérdésének eldöntésére.Honigner Alajos könyvet írt arról, hogy halálközeli élményben megvilágosodott és egy angyal megsúgta neki, hogy a vízöntő jegyébe érve csak azok fognak üdvözülni, akik naponta mákostésztát esznek.
Brumányi Rozália könyvet írt arról, hogy ükapja szelleme rávezette a helyes ösvényre, aminek az alapja, hogy az ember csak akkor üdvözül, ha soha, semmilyen körülmények között nem eszik mákostésztát.
Amennyiben gyógyászati módszerként akarja valaki használni, és más gyógymódokhoz mérten igazolt hatásuk van, mellékhatásaik pedig szintén vizsgáltak, el tudok képzelni hiteles jógával foglalkozó szerzőt. HA csak a kulturális vonzatait, történetét írja le valaki, nyilván nincs ilyen kényszer. Ott a kultúrantropológia-történelemtudomány szakmai szabályainak kellene szerintem megfelelnie.$$1. Meditáció/Jóga - mennyire igazolt számodara?
Az egész filozófia lényege, létező (vagy létezőnek tartott) dolgok igazolása vagy cáfolata. Ideális esetben az ilyen művek magukban hordják hitelességük bizonyítékait. Ha nem, akkor tényleg nem megkülönböztethetőek az ezotériától hitelesség szempontjából.$$2. Keleti filozófiákat - egyáltalán a filozófiát hogyan tartod ellenőrizhetőnek? mi a hiteles filozófia?
Pont azért sem témája a Társaságnak a vallások hitelességének vizsgálata általában, mert általában fel sem merül hitelességük ellenőrzésének a módja. De mivel ezt a vallásosok többsége se állítja, ezért nincs is ezzel gond. Ha valaki vállaltan bizonyítékok nélkül nyilatkozik, az szerintem más kategória, mintha azt állítaná, hogy neki van bizonyítéka(hiteles), másnak meg nincs(hiteltelen).$$3. A Vallások mennyire ellenörizhetőek ? Mi a hiteles vallás?
Én nem tudományosságot, hanem bármiféle hitelességet ellenőrizhetővé tévő mércét keresek. Erre persze általam ismert legjobb módszer a tudományosság, de elfogadnék mást is. Csak ugye te sem amellett érvelsz, hogy más a hitelesség mércéje ezóknál, hanem hogy kár ilyet keresni. Legyen elég az, hogy az is mém, azt is emberek írják, sőt az is papíron van, tehát kettősmérce a szintén mém-emberi-papír alapon összevethető tudományos-szkeptikus művektől való megkülönböztetés.$$4. A HumánEtológia és az Evoluciós nézőpont miért nem tudományos számodra?
Ezek a szerzők eleve az adott állítás hitelességére-hiteltelenségére koncentrálnak. Ha rosszul csinálják, saját kollégáik, vagy akár az ezósok erre rá tudnak mutatni. Erre tényleg az alapfokú matematikai műveletek a legkézenfekvőbb példa, de bármi más témakörben író szerző hitelessége csak akkor merülhet fel, ha a szubjektív élményen túl is van valami ellenőrizhető adat az általa elmondottakra, ami indoka lehet a hitelesség-hiteltelenség kérdésének eldöntésére.$$5. A Szkeptikus témában publikáló szerzők hitelességére-hiteltelenségére
mi a módszertanod?
Ez szerintem nem igaz, bennem felmerül a vallás hitelessége (vagy annak hianya), ellenőrzése. Állításokat tesznek valami létezőről.Pont azért sem témája a Társaságnak a vallások hitelességének vizsgálata általában, mert általában fel sem merül hitelességük ellenőrzésének a módja. De mivel ezt a vallásosok többsége se állítja, ezért nincs is ezzel gond. Ha valaki vállaltan bizonyítékok nélkül nyilatkozik, az szerintem más kategória, mintha azt állítaná, hogy neki van bizonyítéka(hiteles), másnak meg nincs(hiteltelen).
Ha konkrét ellenőrizhető állításokat tesznek, az szerintem nyílt terep a szkepticizmusnak és a Társaságnak is (lásd torinói lepel vizsgálata, stb.) . Ha ilyet nem tesznek (és általában nem tesznek, vélelmezem mert rájöttek, hogy ez az ő saját érdekük, ha nem akarnak rendszeresen tudományos viták kereszttüzében égni), akkor azzal meg nincs igazán dolgunk, és ízlésbeli kérdésekben nem is lehet a hitelességet hajszolni. Viszont akkor szerintem is pont ott vannak, ahol az ezoterikus szerzők.Pont azért sem témája a Társaságnak a vallások hitelességének vizsgálata általában, mert általában fel sem merül hitelességük ellenőrzésének a módja.