Tanulj már meg végre olvasni:
A hobbim null szaldós, nem pedig az egzisztenciám Te fából készitett vaskalap.

Nem érted a hasonlatot, vagy rossznak tartod? Nekem lenne egy ellenérvem rá a helyedben, de nem játszom ki a saját lapjaimat, mert az unalmasHat errol nem sikerult meggyoznod. Van valami mas erved is, vagy csak ez a voltmeros hasonlat?
Megint nem tudsz elvonatkoztatni arról, hogy én neked mondok valamit? Nem a téma érdekel, hanem a ki mondja kinek? Akkor jobb, ha nem beszélgetünkCsak tájékoztatásul: a cogito ergo sum érv önreferenciát tartalmaz, hibás.
Es errol se felejtkezzunk el. Jol ertem hogy be fogod nekem bizonyitani hogy nem letezem?
Ezért te másról papolsz, úgy élsz hazugságban, ezt nagyon jól kiraktad.Nem lehet hazugságokból élni, s közben a nyugati tipusú fejlett civilizációról, tudásalapú társadalomról és demokráciáról papolni.
Nem ertem mire hasonlat ez a hasonlat, mert azzal ervelsz hogy nem lehet tudni hogy a voltmero mit mer, pedig eppenhogy ezt pontosan lehet tudni. Ezert kertem egy konkret peldat.Nem érted a hasonlatot, vagy rossznak tartod? Nekem lenne egy ellenérvem rá a helyedben, de nem játszom ki a saját lapjaimat, mert az unalmas
Uldozesi maniad van. Hogy kellet volna irnom:Megint nem tudsz elvonatkoztatni arról, hogy én neked mondok valamit? Nem a téma érdekel, hanem a ki mondja kinek?
Ezert kerdeztem, hogy jol ertem-e, mert azt hogy hogyan kivanod a parbeszedet fojtatni, azt te dontod el.Egyébként a következtetés hibás.
Akkor nem értedNem ertem mire hasonlat ez a hasonlat, mert azzal ervelsz hogy nem lehet tudni hogy a voltmero mit mer, pedig eppenhogy ezt pontosan lehet tudni. Ezert kertem egy konkret peldat.
1) az önmagunk létének feltételezése erősen filozófikus tárgykör, melynek vitája olyan alapokat kérdőjelez(het) meg, ahol a bizonyítás objektivitása is kérdésessé válik. Ebből kifolyólag nem helyes az kérdezni, hogy be lesz-e valami bizonyítva.Uldozesi maniad van. Hogy kellet volna irnom:
Jol ertem, hogy vaskalapos be fogja nekem bizionyitani...?
Jol ertem, hogy Orban Viktor be fogja nekem bizonyitani...?
Jol ertem, hogy nekem be lesz bizonyitva hogy..? (talan erre gondolsz, de ezt magyarul nem szoktuk igy mondani.)
Na igen, a kommunikáció csinnyát-binnyát illetőleg nem vádolhatlak túlzott odafigyeléssel. Feltehetőleg ez egyenesen következik a pszichológia távoli mivoltából. Rendben, igyekszem majd úgy felfogni, hogy egy asperger szindrómás robottal beszélgetekVeled beszelgetek, ezert valoszinu hogy te fogsz valaszolni a kerdesre. (persze lehet hogy teged csak almodlak, de az almon belul meg mindig te fogsz valaszolni.)
Én eddig azt hittem, hogy egy párbeszéd legalább 2 embertől függ.Ezert kerdeztem, hogy jol ertem-e, mert azt hogy hogyan kivanod a parbeszedet fojtatni, azt te dontod el.
Ezt most személyes sértésnek veszem, empátia-mentes tökfej. Nyaldosson Gyuszi szeretete!1) Igazad van, osamuka se magyaraz soha semmit csak kijelenti hogy o jobban tudja.
Nagyon jó, ugye, te magad is rájöttél. Tehát már látod, miért volt rossz a kérdésed2) Mas nemletezese hogy jon a kepbe? A cogito ergo sum nem bizonyitja hogy akarmi mas letezik azon kivul, ami gondolkodik.
Van egy műszered, amire azt mondja valaki, hogy feszmérő, ezt hiszed tehát róla, de még sose néztél bele,
Ezzel egyetertek, teljesen biztos nem lehetsz hogy nem neztel el valami trivialis hulyeseget, de ez nem jelenti azt hogy nem lehet torekedni a tokeletesseg fele. Azt pedig hogy nem csinaltal vegletes hibat onnan lathatod hogy a modell rendszered mukodik.Azonban nem lehet mindent ezzel a móddal vizsgálni, főleg a saját gondolatmenetünket nem tudjuk out-source-olni, hogy más gondolkozzon helyettünk, majd mi azt jól le-reivew-zzuk.
Fogalmam sincs mirol beszelsz itt. ha van kedved elaboralj. (Bar ez szemelyeskedes, nem?Na igen, a kommunikáció csinnyát-binnyát illetőleg nem vádolhatlak túlzott odafigyeléssel. Feltehetőleg ez egyenesen következik a pszichológia távoli mivoltából. Rendben, igyekszem majd úgy felfogni, hogy egy asperger szindrómás robottal beszélgetek.
Pontosan. De azutan hogy en az eppen utolso kommentemet hozzatattem a temahoz, a te valaszod csak toled fugg.Én eddig azt hittem, hogy egy párbeszéd legalább 2 embertől függ.
Bocs, belatom hogy egy osamunkaval valo osszehasonlitas semmikeppen sem jo, dehat te kenyszeritetted ki.Ezt most személyes sértésnek veszem, empátia-mentes tökfej. Nyaldosson Gyuszi szeretete!
En erre mar eleg reg rajottem. Abbol a felsoros kinyilatkoztatasbol honnan tudhattam volna hogy te egy ilyen reszletkerdesbe kivansz belemenni?Nagyon jó, ugye, te magad is rájöttél. Tehát már látod, miért volt rossz a kérdésed
Kerdezni mindig helyes (illetve a kerdesnek nincs igazsagerteke), ha ugy gondolod hogy nem lehet bizonyitani akkor valaszold azt.1) az önmagunk létének feltételezése erősen filozófikus tárgykör, melynek vitája olyan alapokat kérdőjelez(het) meg, ahol a bizonyítás objektivitása is kérdésessé válik. Ebből kifolyólag nem helyes az kérdezni, hogy be lesz-e valami bizonyítva.
persze, ezert tettem hozza az alombeli felmondatot.2) azt kérdezted, hogy a te nemlétezésed fogom-e bebizonyítani. Ez már eleve azzal a feltételezéssel születő kérdés, hogy létezek én, létezek te, és képes lehetek én számodra bármit bizonyítani. Ha csak azt tesszük fel, hogy én létezem, ez az egyedüli biztos alap, már akkor is hibás lépés feltenni, hogy nem csak az én, de a te is létezik.
Elismerem, ez egy provokacio jellegu kerdes volt, termeszetesen mar az is az allitas tagadasa, ha nem kovetkezik, es nem csak az ha a tagadasa kovetkezik.3) így kellett volna kérdezned: ebből az következik, hogy az én nem létezik? Vagy csak az, hogy annak létezése sem tekinthető biztos tudásnak?
Egyebkent a cogito ergo sumban a hangsuly nem az "en"-en van, az meg komoly munka lesz hogy az en fogalmat felepitsuk, hanem azon hogy "valami" letezik (ti. ami gondolkozik) Ez a forma fejezi ezt jol ki: Gondolkozas, tehat letezes. Nincs szo enrol. (Latinul tudók: A cogito (es a sum) az ragozott forma? Magyarul az "gondolkodom"-ot jelent, vagy "gondolkodas"-t?)ebből az következik, hogy az én nem létezik? Vagy csak az, hogy annak létezése sem tekinthető biztos tudásnak?
Mit jelent az, hogy "törekedni a tökéletesség felé"? És miért gondolod, hogy erre van mód?Ezzel egyetertek, teljesen biztos nem lehetsz hogy nem neztel el valami trivialis hulyeseget, de ez nem jelenti azt hogy nem lehet torekedni a tokeletesseg fele.
Szerintem nem lehet bizonyítani. A gondolkodom, tehát vagyok állítás igazságának elfogadásához fel kell tenni egy csomó premisszát, mint pl: létezik olyan, hogy gondolkodás művelete, egyáltalán létezik olyan, hogy művelet, és létezhet alany, mely ezt végrehajtja, a létezés és nem létezés között van különbség. Elsőre kb. ennyi látszik. Amíg ezek nincsenek bizonyítva, hogyan vehetjük az ezekre épülő állítást igaznak?Kerdezni mindig helyes (illetve a kerdesnek nincs igazsagerteke), ha ugy gondolod hogy nem lehet bizonyitani akkor valaszold azt.
De nekem meg ez is remenytelennek latszik (mar mint azt bebizonyitani hogy nem feltetlenul letezem).
Persze, ezzel egyetértek. Naná, hogy egyetértek, ha szerintem még a saját létem sem fix.De vedd eszre, hogy praktikusan ezt sem fontos hogy ezt elfogadjam (marmint hogy letezem). Ha letezem, akkor dontok ugy ahogy dontenek akkor ha biztos lenne hogy letezem, ha meg nem letezem, hat akkor ugy is tokmindegy.![]()
Igen, elfogadom, nem fogalmaztam helyesen. Végig a valamire gondoltam, amikor ént említettem, de ezt nem hangsúlyoztam ki, így valóban félreérthető.Egyebkent a cogito ergo sumban a hangsuly nem az "en"-en van, az meg komoly munka lesz hogy az en fogalmat felepitsuk, hanem azon hogy "valami" letezik (ti. ami gondolkozik)
Hat azt jelenti hogy gondolatmenetekben nem hibazni, es vilagismereti (azaz tudomanyos) kerdesekben erzelmeket kizarni.Mit jelent az, hogy "törekedni a tökéletesség felé"? És miért gondolod, hogy erre van mód?
Szerintem tul akarod formalizalni. Van egy tapasztalatod: az hogy van ontudatod (azaz gondolkodsz).Szerintem nem lehet bizonyítani. A gondolkodom, tehát vagyok állítás igazságának elfogadásához fel kell tenni egy csomó premisszát, mint pl: létezik olyan, hogy gondolkodás művelete, egyáltalán létezik olyan, hogy művelet, és létezhet alany, mely ezt végrehajtja, a létezés és nem létezés között van különbség. Elsőre kb. ennyi látszik. Amíg ezek nincsenek bizonyítva, hogyan vehetjük az ezekre épülő állítást igaznak?
Jó, ezt mindenki tudja, ez a nőklapja színvonalEz persze mar az advanced level, legeloszor azokat az allitasokat kell megvizsgalnod, amiket ervek nelkul fogadtal el (ez a hit egyik alkategoriaja).
Ja, hát ha te abból indulsz ki, hogy valami van, akkor nem nagy kunszt ebből levezetni, hogy tényleg van valami. Ezt mondom, fából vaskarika.Van egy tapasztalatod: az hogy van ontudatod (azaz gondolkodsz).
Hol vannak gondolatok? Miért teszed ezt fel? Ennek az érvelésnek semmi értelme((precizkedes) Sot, (ez ugyanis a c.e.s. tagadasa), megengedik azt az esetet, hogy semmi ne letezzen, es megis, gondolatok legyenek?)
Vegul is a legfontosabb az az, hogy a vilagrol alkotott modell rendszered mukodik, es ha nem lehetsz teljesen biztos abban, hogy a modell rendszert teljesen tisztan (csalas nelkul) sikerult felepitened, hat istenem, van ilyen.Az igazi probléma ott van, hogy magadat figyeled meg, így nem eldönthető, hogy a mérést hamisítottad meg, vagy a mért mennyiség változott.
Persze, errol beszeltem az elobb. Formalis logika alapjan ez nem teljesen jo erveles (vagy legalabbis vitathato), de te el tudod kepzelni, hogy ne legyen semmi, ennek ellenere te azt gondold hogy valami van (es ezert tevedj)? Nekem ez nem tunik egy konzisztens vilagkepnek.Ja, hát ha te abból indulsz ki, hogy valami van, akkor nem nagy kunszt ebből levezetni, hogy tényleg van valami. Ezt mondom, fából vaskarika.
Nem tudom veled hogy van ez, de nekem vannak gondolataim. Egyebkent egyetertek: Ha neked nincsenek gondolataid, akkor te nem mondhatod azt, hogy "gondolkodom, tehat vagyok".Hol vannak gondolatok? Miért teszed ezt fel? Ennek az érvelésnek semmi értelme
Na, tessék eddig tart a tudományos alaposság! Szégyen, én mondom, szégyen!Vegul is a legfontosabb az az, hogy a vilagrol alkotott modell rendszered mukodik, es ha nem lehetsz teljesen biztos abban, hogy a modell rendszert teljesen tisztan (csalas nelkul) sikerult felepitened, hat istenem, van ilyen.
És az vajon konzisztens világkép, hogy arra építem a "legbiztosabb létezésről" szóló állítást, hogy mit tudok elképzelni? Én! Énnekem kell valamit elképzelni, aki/amiről csak most várom, hogy kiderüljön, hogy létezik-e??Persze, errol beszeltem az elobb. Formalis logika alapjan ez nem teljesen jo erveles, de te el tudod kepzelni, hogy ne legyen semmi, ennek ellenere te azt gondold hogy valami van (es ezert tevedj)? Nekem ez nem tunik egy konzisztens vilagkepnek.
Na ugye!!Nem tudom veled hogy van ez, de nekem vannak gondolataim. Egyebkent egyetertek: Ha neked nincsenek gondolataid, akkor te nem mondhatod azt, hogy "gondolkodom, tehat vagyok".
Ez nem a tudomanyos alapossag hianya miatt van, hanem mert te egy legyozhetetlen ellenfelet raktal a megismeres ele. Lass csodat: nem tudja legyozni.Na, tessék eddig tart a tudományos alaposság! Szégyen, én mondom, szégyen!
Ez megint a teascsesze esete. En szemely szerint tenyleg nem tudok elkepzelni egy olyan vilagot, amiben semmi nincs, de en megis gondolkozom ebben a vilagban. Nyilvan tul buta vagyok ehhez. Kerlek segitsd ki a magamfajta fantaziatlan tevelygoket. Ha lesz jo otleted, megigerem hogy megfontolom, es ha az erveid erosek, belatom hogy nem letezem. Elore is kosz.És az vajon konzisztens világkép, hogy arra építem a "legbiztosabb létezésről" szóló állítást, hogy mit tudok elképzelni? Én! Énnekem kell valamit elképzelni, aki/amiről csak most várom, hogy kiderüljön, hogy létezik-e??
Én hoztam be legyőzhetetlen ellenfelet?! Csak rámutattam, hogy az általad behozott cogito ergo sum egy hangzatos blődli, az alapfogalmaink nem képezhetik bizonyítás tárgyát.Ez nem a tudomanyos alapossag hianya miatt van, hanem mert te egy legyozhetetlen ellenfelet raktal a megismeres ele. Lass csodat: nem tudja legyozni.
Ez kb. totálisan rossz analógia. A teáscsészét magában foglaló világról milliónyi feltételezésünk van, melyeket megerősítő, konzisztens összefüggések hálója indokolja a csésze ott nem létét. Ott viszont, hogy van valami a semmi helyett, erről nincsenek összefüggő ismereteink, mivel minden ismeretünk már csak a "valami van" alternatíva részét képezik.Ez kb. olyan mint a nap tuloldalan, a folddel szemben repulo teascsesze. Arrol se lehet bebizonyitani hogy nincs ott, de azert viszonylag biztosan lehet allitani, hogy valoszinu nincs ott.
Megint nem.Ez megint a teascsesze esete.
Még mindig nem érted? Honnan tudod, hogy te gondolkozol ebben a világban? Az nem válasz, hogy így érzed, hiszen mi a bizonyíték rá, hogy valóban van valami ami érez valamit, és az tényleg érzi?En szemely szerint tenyleg nem tudok elkepzelni egy olyan vilagot, amiben semmi nincs, de en megis gondolkozom ebben a vilagban.
Egyszer már beláttad, hogy ez hibás fogalmazás, mivel megindokoltam, hogy nem a te nemlétezésed fogom bizonyítani. Ehhez képest újra ezzel jössz, ezzel az általad provokatívnak nevezett fordulattal. Erre azt kell mondjam, hogy makacsul ragaszkodsz a felfogásodhoz, gratulálok osamuka2.Kerlek segitsd ki a magamfajta fantaziatlan tevelygoket. Ha lesz jo otleted, megigerem hogy megfontolom, es ha az erveid erosek, belatom hogy nem letezem.
Részemről a szerencse.Elore is kosz.
Mar megint kevered a vitaszalakat. A teascsesze az a gondolkodasodban levo, de eszrevehetetlen hiba. (amit vagy az erzelmek vagy a butasagod okoz)Csak rámutattam, hogy az általad behozott cogito ergo sum .[] Ez kb. totálisan rossz analógia.
Igazad van, nem magyaraztam el mire gondolok. Erre:Megint nem.
Ezt mar megmagyaraztam: Ha te nem gondolkodsz, akkor te nem tudod.Még mindig nem érted? Honnan tudod, hogy te gondolkozol ebben a világban?
Ez meg mindig provokacio, es megbeszeltuk hogy jol ertem, vedd ugy hogy zarojelbe odairtam hogy "(lehetseges) hogy nem letezem"Egyszer már beláttad, hogy ez hibás fogalmazás, mivel megindokoltam, hogy nem a te nemlétezésed fogom bizonyítani. Ehhez képest újra ezzel jössz,
Menthetetlen ez a vak hit! Te még hiszel a saját tapasztalataidnak?! Pfff... És a bizonyítékokkal mi lesz? Tisztára, mint a természetgyógyászok.En speciel gondolkozom, ezert szamomra egy tapasztalati teny, hogy gondolatok vannak.
Egyatalan nem latom hogy ez a bekezdes igaz lenne.Számomra arról szól a párbeszéd, hogy ....
En speciel gondolkozom, ezert szamomra egy tapasztalati teny, hogy gondolatok vannak.
Gondold mar at az alternativat, ember!Menthetetlen ez a vak hit! Te még hiszel a saját tapasztalataidnak?! Pfff... És a bizonyítékokkal mi lesz? Tisztára, mint a természetgyógyászok.
Ja, akkor egyszeruen felreertettel.És nem arról írtam, hogy én mi mellett érveltem, hanem, hogy te mi mellett.
Nem! Tehát igaza van!Gondold mar at az alternativat, ember!
Legyen, akkor tevedek, nem letezik semmi. Egy nem letezo dolog tud tevedni?
Szerinted van bármi más érvényes következtetési módszertan, mely kilóg a formális logika kereteiből?Meg mindig a formalis logika alapjan pufolod ezt az allitast, pedig mar 5 kommentel feljebb megegyeztunk (vagy legalabbis is felhivtam a figyelmed) hogy egyetertek, ez nem biztos hogy teljesen jo erveles a formalis logika szabalyai szerint.
Én értettelek félre, amikor megfogalmaztam, hogy én miről írtam? Biztos... Csak azt remélem, te érted saját magadJa, akkor egyszeruen felreertettel.
Az egy konzisztens vilag lehetne, hogy semmi nem letezik.Nem! Tehát igaza van!Te mindig abból indulsz ki, hogy valami létező van, amelyik felteszi, hogy nincs semmi, és jééé, ez így nem kóser. Dehát ne tedd fel, hogy van valami, ez beugró feltétel, hogy ezt a kérdést egyáltalán megértsd.
Igen. Ugy hivjak hogy termeszettudomany. (itt peldaul nincsenek axiomak)Szerinted van bármi más érvényes következtetési módszertan, mely kilóg a formális logika kereteiből?
Az osszefoglalod allitolag arrol szol hogy en mi mellett ervelek. De lathatoan hibas. Peldakappen nezzuk meg egy allitasat:Én értettelek félre, amikor megfogalmaztam, hogy én miről írtam? Biztos... Csak azt remélem, te érted saját magad
Viszont ~10 kommentel ezelott eppen hogy megegyeztunk, hogy nem allitok ilyesmit. (Nekem eppen hogy ugy tunik hogy te ervelsz erzelmek menten, vagy legalabbis a vitat nem kovetve. Korantsem az elso eset ez, hogy vissza kell utaljak a vita 5-10 kommentel ezelotti reszere.)akkor azt állítja, hogy ő képes azoktól mentesen gondolkozni, úgy, hogy ehhez nem kell alaposan megismerni az érzelmek működését
Szerintem nem azon mulik.Gondolta volna valaki ,hogy ennél a témánál pont két(vélhetően) ateista között támad a legnagyobb vita?
Szerintem ez a megközelítés ugyanúgy eltakarja a fa az erdőt, mint az előző próbálkozásoknál, ugyanis implicite azt deklarálod, hogy a természettudomány előrébbvaló mint a formál logikai érvelés. Ami pedig azért nem lehet igaz, mert formál logika nélkül nincs tudományos megközelítés és nincs természettudományos megközelítés sem.Azonban eszre kell venni, hogy ez (cogito ergo sum) nem egy formalis logikaban levo allitas*, hanem egy vilagrol tett kijelentes (valami letezik), ami utal arra hogy miert gondoljuk hogy igaz (azert mert vannak gondolatok.) A termeszettudomany pedig nem egy formalis logikai rendszer, ahol az ember axiomakbol vezet le bizonyos szabalyok alapjan teteleket jol definialt dolgokrol.
Vedd észre, hogy ezen úgy lovagolsz, mintha ez lenne a cogito ergo sum ellentéte. Ha tagadom a c.e.s.-ot, akkor bizonyítsam be, hogy nem létezel, nem létezek, akármi... Holott az ellentéte pusztán az, hogy nem igaz az, hogy a gondolkodás (féltételezett(!)) élménye által alátámasztható, hogy létezik legalább valami. Ettől még létezhet, csak nem igazolható. Itt rajtad lett volna a sor, hogy igazold ezen állítás létjogosultságát, de nem tudtad, csak olyan ál-érveket mondani, hogy "dehát nekem úgy tűnik". Ez soha sem lehet érv, se a formál logikában, se a természettudományban.Az a modell ugyanis, hogy semmi nem letezik, semmit nem tud megmagyarazni, legeloszor peldaul azt, hogy miert tunik ugy hogy gondolataim vannak.
Nem latom hogy igazad lenne. Mikor azt mondtad, hogy esetleg nem fogod megvedeni az allitasodat, maradsz annal hogy kijelented hogy igaz, akkor eszrevettem, hogy "jee, ez pont olyan mint osamuka hozzaallasa." Ekkor te megsertodtel. (Most mondom ezredszer: en nem feldolgozas es vizsgalat nelkul elem meg az erzelmeimet. Lehet hogy rosszul csinalom, de nem negligalom oket. Nagyon felreerted az allaspontomat az ugyben)Kicsit az a furcsa érzésem támad (bár, ha úgy vesszük pont, hogy nem furcsa), hogy én, aki a vita során keletkező érzelmeket, mint tudományosan is vizsgálható valamiket tekintem, én voltam, aki higgadtabban kezelte a párbeszédet, mint te, aki ezen érzelmeket feldogozás és vizsgálat nélkül szimplán csak megélte.
Igen, mert nincsen egyetlen axiomad sem, es nem tudod, hogy a vilagban a kovetkeztetes szabalyai mukodnek-e, ez kiserleti kerdes, ezert a formal logikaiugyanis implicite azt deklarálod, hogy a természettudomány előrébbvaló mint a formál logikai érvelés.
Ez meg mindig formalis logika. Vilagosan leirtam hogy mit jelent ebben a szovegkornyezetben a "biztos". Ennek a tagadasa az lenne hogy "a 'semmi nem letezik' az egy nagyon jo es hasznos modell" (de legalabbis nem teljesen ertektelen)Holott az ellentéte pusztán az, hogy nem igaz az,
Hanyszor is kertem mar hogy definiald mit ertesz feltetelezes alatt?... De mindegy, hagyjuk.a gondolkodás (féltételezett(!)) élménye
Az egyik elso kommentem az volt a temaban, hogy nem valtozik semmi, ha veletlen kiderul hogy a c.e.s. erv hulyeseg.valamiért mintha rettegnél attól, hogy vannak bizonytalan alapkövek az emberi világképünkben
Ez igaz, en termeszettudomanyosan viszonyulok a vilaghoz. Ez ugy tunik nekem az egyeduli modszer, ami a vilagrol oszinte, megbizhato allitasokat tud tenni.Számomra a konklúzió tehát nem egyetemes, csak a te megközelítésedról szól:
- a természettudomány persze, hogy nem formális logika, de vajon szerinted esetleges, hogy a logika diktálta szabályok mentén jól tudjuk leírni a világot?Ez a hozzaallas azonban elfelejtkezik arrol, hogy a termeszet tudomany nem formalis logika, ahol az ember axiomakbol indul ki, igy szigoruan veve a "hipotezis"-nek nincs ertelme
kiserleti kerdes.de vajon szerinted esetleges, hogy a logika diktálta szabályok mentén jól tudjuk leírni a világot?
Arra gondoltam, hogy a hipotezist (nem igaz hogy semmi ne letezne) ne emeljuk kvazi a vilagkepunk "axiomajava", mert a termeszettudomanyban nincsenek axiomak. De igazabol, mint irtam, ez majdnem teljesen mindegy, mert akar elfogadod "axiomakent", hogy "nem igaz hogy semmi nem letezik", akar ugy tekintesz ra mint modelleid elso allitasara, ugyanugy fogsz tovabbmenni.- nem értem, a hipotézisnek mikor, miért nincs értelme?
Ha feltesszük, hogy ez nem szükségszerűség, hanem teszttel lehet ellenőrizni, akkor ezzel nem tételeztük fel máris, hogy logikai szabályok írják le?Az hogy a vilagot logikai szabolyok irjak le, egy modell. Lehet tesztelni.
Természettudományos kérdésekben igen, de vajon minden kérdés természettudományos?De igazabol, mint irtam, ez majdnem teljesen mindegy, mert akar elfogadod "axiomakent", hogy "nem igaz hogy semmi nem letezik", akar ugy tekintesz ra mint modelleid elso allitasara, ugyanugy fogsz tovabbmenni.
A termeszettudomanynak resze az a "logikai szabalyszeruseg", hogy a vilagot modellekkel irod le, amiket kiserlettel ellenorzol. a vilagnak nem feltetlenul.Ha feltesszük, hogy ez nem szükségszerűség, hanem teszttel lehet ellenőrizni, akkor ezzel nem tételeztük fel máris, hogy logikai szabályok írják le?
Kapaszkodj: Nem minden kerdes termeszettudomanyos. Sosem allitottam ilyesmit. A vilag megismerese termeszettudomanyos kerdes. Azt hittem errol beszelunk.Természettudományos kérdésekben igen, de vajon minden kérdés természettudományos?
Kénytelen vagyok megkérdezni, mit nevezel te kötözködésnek? Mert ami biztos, hogy az őszinte érdeklődés íratta velem a kérdést, semmi afféle gondolatom nem volt, mint amikor kötözködök. Vajon neked miért van ez a benyomásod? Zavarnak talán az alapokat górcső alá vevő kérdések? Szerinted ilyeneket nem illene kérdeznem?Ugy latom megy meg a kotozkodes mindig.
Ezzel feltetted, hogy a logikai szabályaink, melyekre a gondolkodásunk épül univerzális. Abban az értelemben legalábbis, hogy lehetséges lenne egy olyan világ, melyben csak értetlenkednénk, a megfigyeléseinket nem tudnánk logikusan relációba állítani (a "logikusan" alatt a mostani világunk azonos fogalmával megegyező dolgot értek). Ezt tényleg el tudod képzelni? Nem lehet, hogy a logikánk a tapasztalatainkból táplálkozik, tehát egy másik világban más elemi loginkánk is alakulna ki, s ezáltal szükségszerű, hogy a világot logikusan megmagyarázhatónak találjuk?Elvileg elofordulhatna hogy nem mukodik, peldaul azert mert a vilagot nem logikai szabalyok irjak le.
Viszonylag? Mi az, ahol a világot nem tudjuk jól leírni logikai szabályokkal? Nem arra kérdezek nyilván, hogy hol van, ahol (még) nem tudjuk egyáltalán leírni (így logikusan sem), hanem ahol bár le tudjuk írni, de az nem logikus. Van ilyen terület?A termeszettudomany mukodese azt jelenti, hogy a vilagot viszonylag jol le lehet irni logikai szabalyokkal.
Na, pont azért kérdeztem, mert nem vagyok meggyőződve a "biztos létezik-e valami egyáltalán?" kérdés természettudományos kategória ("A"), meg arról se, hogy az isten létezése ("Z") is az lenne. Ha elismered, hogy van a világnak nem természettudományos kérdésekkel megközelíthető része ("nem minden kérdés természettudományos"), akkor elvárnám, hogy ne is akarj mindent természettudományos gondolkodással megközelíteni. Helyes ez a következtetés?Természettudományos kérdésekben igen, de vajon minden kérdés természettudományos?Kapaszkodj: Nem minden kerdes termeszettudomanyos. Sosem allitottam ilyesmit. A vilag megismerese termeszettudomanyos kerdes. Azt hittem errol beszelunk.
Nem tudom kizarni, hogy ilyen letezhet. Nem te erveltel az elobb eppen azzal, hogy az hogy nem tudjuk elkepzelni, nem ok arra, hogy ne fontoljuk meg?Ezzel feltetted, hogy a logikai szabályaink, melyekre a gondolkodásunk épül univerzális. Abban az értelemben legalábbis, hogy lehetséges lenne egy olyan világ, melyben csak értetlenkednénk, a megfigyeléseinket nem tudnánk logikusan relációba állítani (a "logikusan" alatt a mostani világunk azonos fogalmával megegyező dolgot értek). Ezt tényleg el tudod képzelni?
Forditva ulsz a lovon. Ez pusztan a "logikusan megmagyarazhato" definicioja. Ha sikerult egy olyan modellrendszert felepiteni, ami a vilagot leirja, akkor azt fogod logikusnak nevezni, akar olyan legyen mint a logika ahogy mi ismerjuk, akar valami egeszen mas, Az viszont nem szuksegszeru, hogy sikeruljon egy ilyen modellrendszert talalni.Nem lehet, hogy a logikánk a tapasztalatainkból táplálkozik, tehát egy másik világban más elemi loginkánk is alakulna ki, s ezáltal szükségszerű, hogy a világot logikusan megmagyarázhatónak találjuk?
Igen viszonylag, azaz nem tokeletesen. Nem tudom hogy van-e ilyen terulet, de nem is latom ertelmet ezen tul sokaig gondolkozni, amig nem sikerul egy jol definialt kerdest megfogalmazni. (Mi az hogy nem logikus? lasd fentebb, ha ugy definialod a logikust, hogy "ami a dolgot leirja" akkor hulye a kerdesed, ha nem igy, akkor meg definiald.)Viszonylag? Mi az, ahol a világot nem tudjuk jól leírni logikai szabályokkal? Nem arra kérdezek nyilván, hogy hol van, ahol (még) nem tudjuk egyáltalán leírni (így logikusan sem), hanem ahol bár le tudjuk írni, de az nem logikus. Van ilyen terület?
Szerintem ez a kifogas utolso szalmaszal kategoria. Mindket kerdes a vilagra vonatkoztatott ismeret, tehat termeszettudomanyos kerdes, ha sikerul falszifikalhato allitaskent megfogalmazni. Az "A"-t nyilvan lehet, a "Z"-t pedig nagyreszt lehet, abban pedig egyetertunk, hogy a kis reszben, ahol "Z" nem falszifikalhato, abban sem erdemes hinni.Na, pont azért kérdeztem, mert nem vagyok meggyőződve a "biztos létezik-e valami egyáltalán?" kérdés természettudományos kategória ("A"), meg arról se, hogy az isten létezése ("Z") is az lenne. Ha elismered, hogy van a világnak nem természettudományos kérdésekkel megközelíthető része ("nem minden kérdés természettudományos"), akkor elvárnám, hogy ne is akarj mindent természettudományos gondolkodással megközelíteni. Helyes ez a következtetés?