@Szilágyi András (52735):
Kedves András! Én szívesen hiszek Önnek, nem is bosszantásul idézem ide közös "kedvencünk", Antal Vali szövegét ezekkel a vegyületekkel kapcsolatban:
"2. Habképző tenzidek és mosóaktív anyagok
Ahhoz, hogy egy kozmetikum habos legyen, habképző tenzidet vagy más néven mosóaktív anyagot
kell a gyártónak beletennie. Ezek azok anyagok, amelyektől "tisztának" érzed magad, ugyanis olyan
erős zsíroldó tulajdonsággal rendelkeznek, hogy leoldják a testeden található bőrfelszíni emulziót.
Ebbe a vegyületcsoportba tartozik az összes olyan kozmetikum, ami habzik:
•habfürdő
•tusfürdő
•babafürdető
•intim mosakodó
•sampon, hajbalzsam
•fogkrém
•arclemosók, sminklemosók
Dr. Rózsa Sándor egyetemi tanár és kémikus minden előadását, úgy kezdte: "Hölgyeim és Uraim, kik
azok Önök közül, aki persillel mosnak hajat ?" - A hallgatók természetesen felháborodottan tiltakoztak.
"Ebben nem vagyok olyan biztos! - válaszolta erre Dr. Rózsa Sándor - ugyanis a mosóporok és a
samponok mosóaktív anyaga általában ugyanaz az agresszív zsíroldó tenzid: egy szulfát vagy foszfát
származék. De ezek a vegyületek találhatóak meg a kutya és macskafürdetőkben, az autómosóban, az
ipari zsíroldókban, a mosogatószerekben, a sütő- és grilltisztítókban, a felmosó-szerben és a
vécétisztítókban is. Egy sampon és egy folyékony mosószer vagy mosogatószer alaphatóanyagösszetételét
tekintve nem sokban különbözik, mindössze abban, hogy más a doboza és más az illata.
Illetve a kozmetikumok egy részébe kevernek az eladhatóság kedvéért egy elenyésző mennyiségű
növényi hatóanyagot, amely hatása (hatástalansága) említést sem érdemel.
A kozmetikumokban alkalmazott szulfátoknak a bőrre és az egészségre gyakorolt hatását tekintve
négy nagyon veszélyes képviselője van:
•Sodium Lauryl Sulfate (SLS)
•Sodium Laureth Sulfate (SLES)
•Ammonium Lauryl Sulfate (ALS)
•Ammonium Laueth Sulfate (ALES)
Az SLS-ről már régóta köztudott, hogy mennyire mérgező és veszélyes vegyület, nem véletlen, hogy
az ÁNTSz-nél nyilvántartott veszélyességi biztonsági adatlappal is rendelkezik.
Az SLES az SLS alkoholos változata, amely igaz, hogy enyhébb hatású, viszont a kísérletek szerint
rákkeltő nitrózaminokat képezhet a szervezetben.
Nagyon sok kozmetikum, tisztálkodószer második összetevője a víz után, ami arra utal, hogy nagy
koncentrációban van jelen. Vannak cégek, akik azzal reklámozzák a termékeiket, hogy nagyon sokáig
elég, csak egy csepp kell belőle (fogkrém, tusfürdő, sampon, mosogatószer), ez pont azért van, mert
hatalmas mennyiségű habzó anyagot tartalmaznak, ezáltal sokkal mérgezőbbek is…
Miután a fenti két vegyület veszélyessége a szakmán kívül is nyilvánosságra került, a kozmetikai cégek
egy része - félve a tudatos vásárlók okozta forgalomcsökkenéstől - lecserélte a szulfát tenzideket
Ammóniumos változatra, amelyek csak nevükben különböznek, de ártalmasságukat tekintve nem
maradnak el szódiumos (nártiumos) társaiktól.
Rákkeltő, bőrizgató, nyálkahártya károsító, mérgező hatásukon kívül súlyos kárt okoznak a
szervezetnek azzal a funkciójukkal is, hogy a bőr és a szervezet első számú védelmi vonalát - a
bőrfelszíni emulziót - kíméletlenül és maradéktalanul leoldják a bőrről, megfosztva ezáltal a bőrt
immunrendszerétől. Ezen vegyületek "áldásos" tevékenységének köszönhető az a bizonyos száraz,
húzódó és viszkető érzés, a bőrallergiák nagy része, a korai bőröregedés és a - sajnos már
csecsemőkorban is jelentkező - ekcéma."
Ez azért az ilyen laikust, mint én, kicsit elbizonytalanítja!